ABYSTE ZE ČTENÍ TEXTU DOSTALI MAXIMUM
Sestavila jsem pro Vás následující návod, který Vám pomůže se čtením začít…a už nepřestat. Udělejte si ze čtení Vaši oblíbenou činnost a dovolte tak textům, aby Vám pomohly znatelně vylepšit Vaše šprechtění.
- Čtěte témata, která jsou Vám blízká. Zlepšíte si tak nenásilně dovednosti gramatické, rozšíříte slovní zásobu a vryjete si pod kůži i přirozenou skladbu vět. A ještě se i třeba něco zajímavého dozvíte.
- Pokud vybíráte knihu, vyberte pro začátek nějakou útlou, abyste ji v pohodě dočetli a nemuseli se do čtení nutit. Knihy o stovkách stran ve Vás leda tak vyvolají nepříjemný pocit, že jste zase nějakou knihu nedočetli do konce. A to už jste jen kousek od toho se čtením seknout.
- Nebojte se sáhnout i po dětských knížkách, kde je text velice jednoduchý, krátký a slova, popř. celé větné celky se často opakují.
- V časopisech a novinách vybírejte články kratší. Tak zvládnete číst i denně. Netrhejte rekordy, nastavte si množství a délku textu tak, jak je to pro Vás dlouhodobě udržitelné.
- Nevyhledávejte si každé jednotlivé slovo v textu. Pokud zjistíte, že nerozumíte každému druhému slovu, zvolte lehčí text, popř téma. Bylo by to pro Vás leda tak neefektivní trápení.
- Ledasco vyčtete z kontextu, proto si nejprve přečte celý odstavec nebo více vět najednou.
- Dohledávejte si až slova, která Vám brání porozumět, popř. se často v textu opakují a je pro Vás nová. Později si pro svou vlastní slovní zásobu ponechte jen slova, která jsou pro Vás praktická a užitečná.
- Čtěte alespoň někdy nahlas, předčítejte někomu v rodině. Pokud existuje k psanému textu i jeho mluvená podoba, poslechněte si i tuto variantu (můžete poslouchat mluvené slovo a zároveň očima sledovat text, do pomáhá naučit se rozlišovat jednotlivá slova např. v rychlejší mluvě.)
- Překlopte text do vlastních slov. Zkuste si vždy kus textu přeříkat vlastními slovy. Jak byste text vyjádřili jednodušeji? Zkoušejte jak na jednotlivých větách, tak na celých textech. Zároveň je toho vhodné pro rozšiřování slovní zásoby, pokud si budete hledat synonyma k různým výrazům. Využívejte proto nejen klasický dvojjazyčný slovník, ale také slovník výkladový. Patří rozhodně k velkým podporovatelům slovní zásoby.
- Text jako podklad pro trénink tvoření otázek. Využijte jakýkoli text, ve kterém rozebere větu po větě a ke každé z nich vytvoříte zpětně otázku tak, aby původní věta byla odpovědí. Pokud se jedná o rozsáhlejší souvětí, ptejte se zvlášť na dané, jednotlivé údaje. A pokud jste ve dvojici či ve skupině, po přečtení textu si můžete jeden po druhém pokládat kontrolní otázky, aniž byste je museli zapisovat. Tato metoda slouží skvěle pro ověření si správného pochopení textu.
- Kreativní učitel. Pokud jste lektor či učitel, můžete využít kratší texty (ať už z našeho klubu nebo z různých novin a časopisů) pro tzv. „děravé“ čtení. To znamená, že daný text rozstříháte a necháte své žáky/studenty text opět složit dohromady.
- Gramatika zábavnou cestou. Zkuste jít na gramatiku pozpátku a využijte texty k vyvozování si gramatických pravidel. Často totiž platí, že na co si tzv. sami přijdete, sami v textu naleznete a odůvodníte si, to už málokdy zapomenete. Je to to samé, jako byste si dali za úkol někomu dalšímu vysvětlit nový gramatický jev. Uvidíte, jak moc je to účinné pro zachování si nových pravidel v hlavě.
Sledujte slovesa ve větě. V jakém jsou čase, proč, kde ve větě stojí? Potrhávejte si barevně sloveso a jeho části (pomocná slovesa v perfektu, modální slovesa, zvratné sich…), jsou pravidelná, nepravidelná? Mají odlučitelnou předponu? Toto vše si graficky označujte, používejte barvy a různé styly podtržení.
U podstatných jmen si barevně označujte, jakého jsou rodu (modře mužského, žlutě středního apod.), v jaké tvaru se nachází? Jedná se o jednotné číslo, množné číslo? Tvoří množné číslo nepravidelně?
U přídavných jmen věnujte pozornost tvaru koncovek a stupni, ve kterém se nachází.
Také si k vybraným přídavným jménům můžete najít opačné výrazy, popř. synonyma (slova podobného významu), značně to obohatí Vaši slovní zásobu.
Také sledujte slovosled, který ve větě následuje, obzvlášť po různých spojkách. Barevně si vyčte podmět a přísudek a ostatní příslovečná určení (času, místa, způsobu)
Jedná-li se o odborné texty, vypisujte si specifickou, odbornou slovní zásobu, která se týká Vašeho oboru, zájmu.